Mobilní telefon má dnes v podstatě každý a internet má doma většina z nás. Jedná se tedy o běžnou součást našich životů a nezbytnou položku našich rozpočtů. Bohužel Česká republika patří mezi země, kde se za volání, mobilní data a pevný internet, tedy obecně služby elektronických komunikací, platí mnohem vyšší cena než v ostatních evropských zemích, a to i přes všechny ty „revoluce“ v tarifech operátorů. Jsme také známí tím, že operátoři jsou schopni nabídnout velmi výhodný „podpultový“ tarif, ale ceny v ceníků nemění, takže kdo se nezeptá, platí zbytečně…Těžko soudit, kde je zakopaný pes, jestli je to hlavně kvůli oligopolnímu tržnímu prostředí, slabosti regulátora, nezájmu zákazníků něco změnit… každopádně vysoké ceny zatěžují náš rozpočet více, než by musely. V článku proto naleznete rady a tipy, jak za volání, data a internet můžete ušetřit, a neplatit tak zbytečně!
Poznej své potřeby
Prvním krokem na cestě za úsporami za volání a internet je poznat své potřeby. Projděte si svá vyúčtování a zjistěte, kolik voláte, posíláte sms, spotřebujete mobilních dat, případně si ujasněte, za jakým účelem používáte domácí pevný internet a jaké jsou na něm Vaše běžné činnosti. Tím zjistíte, jestli opravdu využíváte naplno to, co si u operátora platíte, nebo jestli byste mohli rozsah služeb zredukovat a tím získat pro Vás vhodnější tarif.
Ideálně si podrobně sepiště Vaší historii za poslední rok, abyste mohli najít ideální rozsah toho, co dokážete efektivně využít. Klidně si Vaší útratu rozpočítejte i na spotřebované jednotky, tedy minuty, sms či data. Tím se Vám hezky ukáže, jakou mají dle současného tarifu hodnotu. Nad těmito čísly se můžete zároveň zamyslet i nad tím, jestli by se za využívání té které služby nedalo ušetřit i jinak, například místo sms využívat některou z populárních chatovacích aplikací…
Na základě Vaší historie si pak můžete snadno sepsat, jaký rozsah služeb odpovídá Vašemu obvyklému chování. Velký důraz kladu na slovo „obvyklé“, protože přesně na takové Vaše chování musíte službu dimenzovat. Je tedy vhodné dlouhodobý průměr očistit o vešké extrémní výkyvy. Zmeškat let z dovolené a muset volat dlouhé minuty ze zahraničí ke zjednání nápravy je sice smutný zážitek, ale nestává se tak často, abychom museli trvat na 2 hodinách volání ze zahraničí v našem tarifu… Ve výsledku bychom je totiž nevyužili a věřte mi, že zaplatit jednorázově méně výhodnou cenu je mnohem levnější, než předplácet si tuto „pojistku“.



Vyber nejvhodnější tarif
Vaše potřeby již máte zmapované, můžeme pokročit dále, a sice k výběru vhodného tarifu. Ten by měl zásadně odpovídat Vašim zjistěným potřebám odrážející Vaše obvyklé chování. Cokoliv jiného pro Vás bude spíše nevýhodné. Důležité také je, nepřistoupit na hru operátora, kdy jedna provolaná minuta či sms vyjde nejlevněji u nejdražšího tarifu. Propočítejte si hlavně celkovou útratu dle Vašich potřeb a podle toho vybírejte nejlepší poměr cena / výkon. Pro Vás je zcela jistě lepší utartit 300 měsíčně za sice (zdánlivě) dražší jednotky, než platit 700 měsíčně za něco, co vlastně ani nevyužijete.
Další z taktik operátorů je, že Vám dají výhodnou nabídku v podobě přidání mnoha služeb, minut či dat navíc, jen aby zachovali cenu. Můžete tedy skončit tak, že budete mít neomezené volání, sms, hodně dat, slevnější volání ze zahraničí apod. za relativně výhodnou cenu. Zdánlivě jste vlastně vyhráli, ale pokud víte, že provoláte pár minut měsíčně, sms skoro nepíšete, jste vesměs na domácí wi-fi síti a v zahraničí telefon nepoužíváte, je zcela jisté, že za služby, které nepotřebujete, platíte zbytečně. Je to jako kdyby Vám někdo nabídl, že dostanete 10 dálničních známek pro jedno Vaše auto za cenu 5 známek. Nabídka je to vskutku výborná, ale pokud potřebujete jen jednu známku, pořád byste další 4 platili zbytečně…
Pro lepší pochopení těchto taktik… Trik je v tom, že většina nákladů operátorů na poskytnutí služby je fixní, tedy náklady se nezvyšují poměrně s tím, kolik služeb či v jakém rozsahu poskytují. Čím vyšší platba od Vás bude, tím vyšší bude i marže operátora, protože nemusí vynaložit žádné další náklady na přidání služby. Proto si mohou dovolit nabídnout vskutku dost, aby udrželi dosavadní cenu. To je mimochodem i důvod, proč jsou základní ceny tak nadsazené.
Držte se tedy striktně toho, co opravdu potřebujete a nenechte se zatlačit výše uvedenými prodejními taktikami do placení za něco, co nevyužijete. Vaším cílem je především neplatit zbytečně!
Změň operátora
Změnit operátora je osvědčený a stále velmi účinný způsob, jak ušetřit za volání a internet. Ceníkové ceny jsou sice přemrštěné a v podstatě u všech operátorů stejné, ale uvidíte, jaký začne boj o zákazníka v momentě, kdy budete chtít přejít ke konkurenci. Sthne se kolotoč akvizičních a retenčních nabídek, tedy slev z Vaší současné ceny za tarif. Vyplatí se tedy nechat operátory trochu bojovat, abyste z toho vytěžili co nejnižší cenu. Pokud budete chvíli váhat, uvidíte, že nabídka se ještě trochu vylepší. Reálné ceny jsou totiž mnohem levnější a jak jsme si vysvětlili dříve, náklady operátora jsou většinou fixní, takže je mu jedno, kolik voláte či píšete, ale hlavne abyste mu svojí pravidelnou platbou tyto náklady pokryl a zbyla mu alespoň nějaká marže.
Zkuste tedy oslovit konkurenčního operátora a zeptat se na výhodnější nabídku (případně se nechte oslovit operátorem, dělají to často na základě vyplněného čísla na jejich webu, pokud si prhlížíte jejich služby), nebo zkuste rovnou zavolat Vašemu stávajícímu operátorovi, že službu chcete ukončit. Jakmile dostanete od jednoho výhodnější nabídku, sdělte tuto nabídku druhému, aby jí mohl překonat. Uvidíte, že tímto krokem můžete hodně ušetřit.
Navíc se není vůbeč čeho bát. Nyní je to změna operátora snazší než kdy dřív, protože dle novely zákona o elektronických komunikacích musí operátoři převést číslo do 2 dnů, vše obstarat za Vás, a zásadní úpravy se dočkala i pokuta při předčasném ukončení smlouvy, když nově bude moci operátor pokutovat pouze ukončení smlouvy v prvních třech měsících od jejího vzniku, a tato pokuta bude maximálně ve výši pouhých pěti procent součtu měsíčních plateb zbývajících do konce úvazku. Změna operátora Vás po uplynutí třech měsíců nebude stát nic. I v případě Vašeho přijetí nepříliš výhodné nabídky stačí vydržet 3 měsíce a můžete to zkusit znovu.



Využij firemní tarif
Další dobrou možností, jak ušetřit za volání a internet, je využití firemního tarifu, obzvláště pokud pracujete ve střední či větší firmě nebo úřadu. Velcí zákaznící totiž dosáhnou na úplně jiné podmínky, než běžný jednotlivec. Jistě jste kdysi zaregistrovali, jak se jednotliví ministři chlubili tím, kdo jak dokázal u operátorů srazit cenu pro svá ministerstva. A nám všem se při tom protočily oči, protože za zlomek ceny, který musíme platit my, dostali mnohonásobně více…
Zkuste se tedy zeptat Vašeho zaměstnavatele, jaký má tarif, a jestli byste se nemohli připojit k jeho využívání. Tato dohoda je výhodná pro všechny. Pokud zaměstnavatel nabídne svůj tarif více zaměstnancům, může i sám ušetřit, protože bude díky vyššímu množství čísel pod rámcovou smlouvou atraktivnějším zákazníkem. Pro Vás je to pak velmi slušný benefit, protože díky lepšímu tarifu můžete ušetřik klidně polovinu Vašich nákladů na volání či internet.
Využij výhodných balíčků
Výše jsme si popsali jednu z taktik operátorů, kteří se snaží zachovat vyšší cenu tím, že Vám nabízejí služby, které většinou nepotřebujete nebo nevyužijete. Proti tomu je standardně dobré se bránit a trvat si na svém, abyste neplatili zbytečně za něco, co nevyužíváte. Nicméně této jejich taktiky se dá využít a díky tomu ušetřit nemalé prostředky.
Dnes je totiž čím dál běžnější, že operátoři neposkytují jen služby mobilního či pevného volání a mobilního internetu, ale nabízejí i pevný internet, televizi a často mnoho dalších služeb. Jak jsme si tedy vysvětlili výše, operátor je ochotný kvůli zachování Vaší platby nebo i kvůli jejímu nepatrnému zvýšení nabídnout mnoho služeb navíc. Využíváte-li tedy více služeb, které má operátor v nabíce, můžete je všechny převést k němu a tím navíc ušetřit, obzvláště pokud budete ještě trochu váhat s přijetím nabídky… Opět se ale řiďte tím, co vlastně potřebujete a nenechte si vnutit nic dalšího, i když to třeba bude jen o 99 Kč měsíčně dražší, protože i těch 99 Kč měsíčně je 1 188 Kč ročně za něco, co nevyužíváte nebo nepotřebujete.